Wat kost een mobile app?

Wat kost een mobile app?

Het is wellicht de meest gestelde vraag die ons als app development agency wordt gesteld: wat kost een app? Helaas is hier niet direct antwoord op te geven. Om een goede prijsindicatie af te geven op de mobile app development kosten dienen veel meer vragen beantwoord te worden. Ik vergelijk daarom deze vraag met de vraag: wat kost een auto?
Bij een auto denkt de één aan een stationwagen, terwijl de ander denkt aan een coupé. Prijstechnisch zit hier nogal een verschil in. 

Doelgroep

De eerste wedervraag die kan worden gesteld is of er al een doelgroeponderzoek heeft plaatsgevonden tezamen met een marktonderzoek. Het succes van een mobiele applicatie is hier in grote mate van afhankelijk. Indien er geen behoefte is aan de toepassing, dan heeft het simpelweg ook geen zin om hiervoor een mobile app te ontwikkelen.

Het is dus erg belangrijk dat er voorwerk wordt gedaan alvorens te starten met een dergelijk project. Eventuele doelgroep- en marktonderzoekskosten kunnen onderdeel zijn van een prijsopgave. 

Concept & strategie

Een van de eerste stappen die gezet moet worden is het creëren van een concept voor de mobiele app. In de conceptfase worden enkele strategische sessies gehouden waarbij we ingaan op de behoeften van de vastgestelde doelgroep(en). Ook kijken we tijdens deze strategische sessies naar de dienstverlening en doelen van onze opdrachtgever. Hoe sluiten deze aan bij de behoeften van de doelgroep?

In een functioneel ontwerp (F.O.) zullen we de gewenste functionaliteit beschrijven. Deze wordt ondersteund door middel van wireframes. De wireframes laten we graag toetsen door de eindgebruiker. Dit kunnen we doen door de wireframes middels paper prototyping voor te leggen aan eindgebruikers. Zodoende vergaren we in deze fase al feedback van de eindgebruiker en kunnen we hierop bijsturen indien nodig. We noemen dit ook wel low fidelity prototyping

Platform(s)

We zullen moeten achterhalen op welke platforms de eindgebruiker aanwezig is. Android en iOS zijn momenteel de meest gebruikte platforms. Dit wil echter niet zeggen dat de vastgestelde doelgroep een iOS of Android device tot zijn beschikking heeft. 

Naast de keuze voor de platforms, is ook het soort app een belangrijke aspect in de prijsopgave. We onderscheiden de volgende soorten mobile apps:

Native

Een native app is een app die ontwikkeld is voor één platform. De app is ontwikkeld in de codeertaal van dat platform. Native app development heeft een aantal grote voordelen, waaronder:

  • er kan optimaal gebruik worden gemaakt van de eigenschappen en functionaliteiten van het device, denk hierbij aan de camera, gyroscope en GPS.
  • internetverbinding tijdens gebruik hoeft niet noodzakelijk te zijn
  • de app reageert vaak sneller en zorgt daardoor voor een verhoogde gebruikerservaring 

Enkele nadelen van een native app:

  • voor elk platform dient een apart ontwikkeltraject te worden gestart; elke platform kent zijn eigen ontwikkeltaal
  • de app dient met regelmaat te worden ge-update, om bij te blijven bij software updates

Web

Een web-app is een app die met webtechnieken is opgezet. Dit zorgt ervoor dat de web-app te bereiken moet zijn met een URL. Het is eigenlijk een website. De app zal dan ook niet in een app store worden opgenomen. Enkele voordelen van een web-app:

  • aanpassingen kunnen snel worden doorgevoerd, aangezien deze niet door een reviewproces hoeven te gaan van een app-store
  • lagere ontwikkelkosten

Enkele nadelen van een web-app:

  • er is altijd een werkende internetverbinding nodig
  • niet aanwezig in de app stores
  • niet of nauwelijks gebruik kunnen maken van device specifieke functionaliteit als camera, GPS etc.

Hybride

Als laatste is er ook een native variant. Deze soort wordt, net als een native app, ontwikkeld in de programmeertaal van het platform zelf, maar maakt vooral gebruik van webtechnieken om specifieke content in te laden. Je kan dit ook wel zien als een native app schil met web-app inhoud.

Enkele voordelen van een hybride app:

  • het beste van twee werelden (native en web)
  • lagere ontwikkelkosten t.o.v. de native variant
  • wel aanwezig in de app stores

Enkele nadelen van een hybride app:

  • onderhoud kan complexer zijn, aangezien zowel de native schil als de web inhoud onderhouden moeten worden
  • er is altijd een werkende internetverbinding nodig
  • de gebruikerservaring is niet optimaal t.o.v. een native app

Koppeling(en) met andere applicatie(s)

Mobile apps worden regelmatig gekoppeld aan andere apps. Dit kunnen andere mobile apps zijn, maar ook systemen als: CRM, CMS, ERP en andere webservices. De hoeveelheid aan koppelingen alsmede de complexiteit van die koppelingen werkt door in de bijbehorende inspanningen die moeten worden verricht om deze koppelingen tot stand te brengen.

Loginaccounts

Indien het gewenst is om met loginaccounts te werken, zal er moeten worden bepaald waar deze accounts worden vastgelegd. Is dat in een database van een Content Management Systeem (CMS) of is dit een CRM? Ook bestaan er mogelijkheden om met bestaande social media accounts in te loggen op systemen. Denk hierbij aan Facebook, Twitter of LinkedIn integraties.

Hardware

Apps kunnen gekoppeld worden aan specifieke hardware. Denk hierbij aan Bluetooth Low Energy devices (BLE), zoals carkits, iBeacon, smart watches, maar ook weegschalen of bloeddrukmeters. Informatie uit deze hardware kan worden uitgelezen in de apps, maar er bestaan ook mogelijkheden om hardware in te stellen en te configureren vanuit een dergelijke app. 

Ook hiervoor geldt dat de mogelijkheden eindeloos zijn.  

Synchronisatie

Het gebruiksmoment van een mobile app in combinatie met de doelgroep bepaalt mede of data ook offline beschikbaar moet worden gesteld. De mobile app die wij hebben gemaakt voor Hager Nederland wordt veel gebruikt door installateurs van groepenverdelers op (afgelegen) bouwlocaties. Op deze locaties is het niet vanzelfsprekend dat er een werkende internetverbinding beschikbaar is. We hebben daarom de Hager Vision bestelhulp app ook geschikt gemaakt voor offline gebruik. Dit hebben we gedaan door een synchronisatieproces te ontwikkelen waarbij er - op momenten dat er wel een werkende internetverbinding is - data wordt binnengehaald vanaf een webserver en lokaal op het device wordt opgeslagen. Zodoende is de data altijd aanwezig en kan deze worden geraadpleegd, ook als er geen internetverbinding beschikbaar is. 

Push notificaties

Push notificaties zijn korte berichten die kunnen worden ontvangen op een mobile device. Deze notificaties kunnen worden verzonden vanaf een webplatform, bijvoorbeeld een CMS. De notificaties kunnen vanuit een handmatig proces worden verstuurd, maar kunnen natuurlijk ook worden geautomatiseerd en zodoende bijvoorbeeld op gebruikersgedrag worden getriggerd om te worden verzonden.

In-app purchases

Mobile apps kunnen gratis of betaald worden aangeboden in de app stores. Ook bestaat er de mogelijkheid om bepaalde functionaliteit of content achter een zogenaamde paywall te plaatsen. Deze functionaliteit of content is dan alleen toegankelijk indien ervoor wordt betaald door de eindgebruiker. Dit kan in mobile apps worden gerealiseerd door in-app purchases (in-app aankopen). Denk bijvoorbeeld aan het afkopen van advertentieweergaven of functionaliteit beschikbaar te krijgen waarmee extra fotofilters kunnen worden gebruikt in een fotobewerking app. 

Usability tests

Gedurende het ontwikkelproces is het raadzaam om met enige regelmaat gebruikersonderzoeken (usability tests) toe te passen. Door de gebruiker de app te laten testen, kunnen we toetsen of we nog steeds op de goede weg zitten. 

App Store Optimization

Is je app klaar voor release in de store(s), dan komt er nog een proces om de hoek kijken waarbij we ervoor willen zorgen dat jouw app goed gevonden wordt. Dit noemt men ook wel app store optimization. Dit proces zal een continu proces zijn dat onderhouden moet worden. 

Conclusie

De hierboven beschreven onderdelen vormen slechts een fractie van functionaliteiten en onderdelen die van toepassing kunnen zijn op een app development traject. Elke app is bovendien anders en zal andere functionaliteiten bevatten. Hierdoor is er nog steeds geen uniform antwoord te geven op de vraag: hoeveel kost een mobile app?

Heb je deze zelfde vraag en wil je graag eens de mogelijkheden met ons bespreken? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder.