Waarom jouw website een 'Exit Intent' nodig heeft

Waarom jouw website een 'Exit Intent' nodig heeft

Exit Intent pop-ups worden heel veel gebruikt op websites en webshops en het gebruik ervan neemt steeds meer toe. Je bent ze vast al weleens vaak tegengekomen. Op het moment dat je een website wilt verlaten (=Exit Intent), verschijnt er een pop-up in beeld waarin je wordt gevraagd om je nog even snel in te schrijven voor een nieuwsbrief of om bijvoorbeeld verder te gaan met het afronden van jouw bestelling. 

De techniek achter deze pop-ups is vrij eenvoudig. Door middel van een klein stukje JavaScript code kunnen we detecteren wanneer de muis buiten het website kader komt. Op dat moment wordt de pop-up getoond en vragen we aan de bezoeker nog een actie uit te voeren. Door de bezoeker te verleiden om deze actie uit te voeren, vergroten we niet alleen de kans daarop maar verlagen we daarmee ook het bounce percentage.

Het installeren van een Exit Intent pop-up is super eenvoudig, maar laten we eerste eens kijken naar het effect en de voordelen ervan en waarom je dit zou willen gebruiken op jouw website.

70% tot 96% van de website bezoekers keert nooit meer terug na het verlaten van jouw website

Waarom zijn 'Exit Intent' pop-ups effectief?

Gemiddeld bezoekt 70% tot 96% van de bezoekers die een website verlaat diezelfde website nooit meer. Dat is fors! Zeker ook als je bedenkt dat je veel tijd en geld hebt gestopt in het verkrijgen van deze bezoekers. Je wilt ze dus verleiden om niet weg te gaan voordat ze een bepaalde actie hebben uitgevoerd.

Maar waarom verlaten bezoekers een website? Dat kan komen doordat ze:

  • de gezochte informatie al hebben gevonden 
  • niet de informatie hebben gevonden waarnaar ze op zoek zijn
  • niet ge├»nteresseerd zijn in jouw producten of diensten
  • zich ergeren aan een de trage laadtijd van jouw website
  • (nog) niet het vertrouwen hebben in jouw producten of diensten
  • schrikken van de prijs 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van oorzaken waarom bezoekers je website verlaten. Dit kan je tegengaan door een Exit Intent pop-up in te zetten.

10% tot 15% meer conversie

Mensen haten toch pop-ups?

Ik hoor het je denken. Onderzoek wijst echter uit dat er 10% tot 15% meer conversie kan worden behaald door de inzet van een Exit Intent pop-up. Wanneer je de pop-ups op een juiste manier inzet en laat aansluiten bij de look-and-feel van je website kun je ervoor zorgen dat ze niet zo opdringerig over komen. Door de juiste inzet kun je je bezoeker zelfs helpen om de informatie te geven waar ze naar op zoek waren.

Hoe kun je een Exit Intent pop-up aantrekkelijk maken?

Je kunt een pop-up aantrekkelijk maken door deze enerzijds aantrekkelijk vorm te geven en anderzijds van relevante inhoud te voorzien. Zorg ervoor dat de pop-up niet lijkt op een advertentie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruikt te maken van dezelfde kleuren, lettertypes en lettergroottes als die je gebruikt op de rest van je website. 

Het aanbod wat je doet in de pop-up dient aantrekkelijk te zijn voor de bezoeker. Een aantal voorbeelden van zo'n aantrekkelijk aanbod:

  • geef een kortingscode voor het product dat men op dat moment aan het bekijken is
  • bied een gratis download van een e-book of whitepaper aan
  • geef de voordelen aan van jouw product of dienst

Je kunt ook eventuele bezwaren van een bezoeker wegnemen door: 

  • reviews te laten zien van andere klanten die hetzelfde product of dienst hebben afgenomen
  • in te gaan op de eenvoud van het bestelproces, bijvoorbeeld: je bent nog 2 stappen verwijderd van de aanschaf van je product
  • een niet-goed-geld-terug garantie te benoemen
  • gratis verzendkosten te noemen


Dus waarom zou je Exit Intent pop-ups gebruiken op jouw website?

Je hebt er alles aan gedaan om een bezoeker op jouw website te krijgen. Dan wil je er natuurlijk ook alles aan doen om deze bezoeker te behouden. Zeker als je je bedenkt dat tot 96% van de bezoekers na het verlaten van je website nooit meer terugkeert. 

Het implementeren van een Exit Intent pop-up is zeer eenvoudig. Je kunt de pop-ups niet alleen laten verschijnen op het moment dat jouw bezoeker de pagina dreigt te verlaten. Je kunt de pop-ups ook laten verschijnen wanneer de bezoeker:

  • minimaal X-aantal secondes op jouw webpagina is;
  • X-procent van de pagina gelezen heeft 
  • klikt op een link of een button

Je kunt de pop-ups analyseren met Google Analytics. Zo weet je meteen wat het effect ervan is op jouw bezoekers.

Er zijn heel veel voordelen van Exit Intent pop-ups en ook zoveel verschillende manieren waarop je ze kan inzetten om ze bij te laten dragen aan het effect van jouw webpagina's.

Heb je nog geen Exit Intent pop-up?

Wij kunnen deze voor je ontwerpen en implementeren.

Neem contact met ons op