Hoe verlaag ik mijn bounce percentage?

Hoe verlaag ik mijn bounce percentage?

Een van de factoren die een negatieve invloed heeft op de positionering van jouw website in de zoekresultaten is een hoge bounce rate. Hoe kun je dit voorkomen? We geven je 5 tips.

Wat is bouncepercentage of bounce rate?

Wanneer bezoekers je website bezoeken en slechts 1 pagina bezoeken, wordt dit gezien als een zogenaamde bouncer. Oftewel het bouncepercentage is het percentage bezoeken waarbij bezoekers slechts één pagina bezoeken van jouw website en vervolgens je website weer verlaten.


Wat is een goed bounce percentage?

Wanneer het over bounce rates gaat, wordt ons als webbouwers vaak gevraagd wat een goed bounce percentage is. Wij hanteren 40% of lager als streef waarde. Maar hoe zorg je daar nu voor? In deze blogpost geven we je 5 tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.

Een bounce rate van 40% of lager is goed!

1. Stem de content af op de zoekvraag

Wanneer je een pagina of artikel op je website gaat schrijven, is het belangrijk om deze zo goed en volledig mogelijk te laten aansluiten bij de zogenaamde zoekvraag van je bezoeker. Ga bij jezelf na waarom een bezoeker jouw pagina zal gaan bezoeken. Welke zoekopdracht heeft hij ingevoerd op Google? Welke informatie verwacht hij vervolgens te lezen op jouw webpagina? Het is Google's missie om bezoekers naar de juiste en relevante content door te verwijzen. Wanneer een bezoeker vanuit Google dus (langere) tijd besteed op jouw website, zal deze blijkbaar relevant zijn geweest voor de bezoeker. Als dit niet zo is, zal dit zich terug vertalen in een hoge bounce rate.

2. Verhoog de snelheid van je website

Niets is vervelender dan een trage website. Dat vinden niet alleen wij als webbouwers, maar ook jouw websitebezoekers. We verwachten nu eenmaal snel een antwoord te vinden op onze vraag. Daarnaast is gebleken dat een snellere website kan zorgen voor meer conversie en dus meer omzet. Dat heeft alles te maken met de gebruikerservaring. Wanneer een website of applicatie snel werkt, dan draagt dat bij aan gebruikersgemak. Werkt je website gemakkelijk, dan is de kans groot dat een bezoeker ook langer blijft op jouw website.

Google Page Speed resultaat klant

Google Page Speed resultaat van een van onze opdrachtgevers.

3. Maak gebruik van embedded video's

Je kan de sessieduur van je website of webpagina verhogen door een video te embedden. Wanneer je een video hebt staan op je webpagina en men deze daadwerkelijk bekijkt, wordt de tijd die men spendeert op je website hoger. Het is uiteraard wel belangrijk om relevante video's te tonen. Indien dit niet zo is, ben je je bezoeker snel weer kwijt.

4. Maak goede call to actions en interne links

Jouw webpagina heeft meestal een doel. Je wilt bijvoorbeeld dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief of contact met je opnemen via het contactformulier. Bij webshops is dit doel vooral gericht op het plaatsen van een artikel in het winkelmandje. Dit gewenste doel is echter niet altijd eenduidig en duidelijk zichtbaar voor jouw bezoeker. We willen als websiteeigenaar vaak te veel verschillende acties voorschotelen aan onze bezoekers. Door een webpagina maximaal een goede en duidelijke 'call to action' te laten hebben, zorgen we ervoor dat het duidelijk is wat een bezoeker 'moet' gaan doen.

Wanneer jouw bezoeker doorklikt naar een andere pagina op jouw website, voorkom je dat deze wordt geteld als een bouncer. Daarom is het gebruik van interne links eveneens aan te raden. Let er alleen wel op dat je niet te veel acties vraagt aan je bezoeker. M.a.w. het is niet de bedoeling dat je je hele webpagina voorziet van alle interne links die je maar kunt bedenken. Hou het overzichtelijk.

Neem nu contact met ons op

Voorbeeld van een call to action.

Contact opnemen

5. Optimaliseer je website voor mobiele apparaten

We zien het helaas nog te vaak; een website die niet (goed genoeg) is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Gemiddeld gezien is het aantal mobiele internetgebruik groter dan dat van desktops. Werkt je website niet goed op mobiel, dan is de kans dus groot dat men je website verlaat. Controleer dus in Google Analytics hoe het bouncepercentage van mobiele gebruikers zich verhoudt tot die van desktop en kijk of je hier conclusies aan kunt verbinden. Bekijk ook met welk type mobile device jouw bezoeker je website bezoekt. Het kan zomaar zo zijn dat jouw website prima functioneert op een smartphone, maar dat deze op tablet te wensen over laat. 

Bonus tip: controleer je website op gebroken links

Zijn er nog oude webpagina's geïndexeerd op Google en heb je deze geen 301-redirect gegeven? Dan draagt dit bij aan een negatief effect op jouw bounce percentage. In dit soort situaties komt een bezoeker dus direct vanuit Google op een 404-pagina (=pagina niet gevonden). Men vindt dus niet de informatie die men verwachtte te zien. De kans dat men dan direct terugkeert naar Google is zeer groot.  Een bouncer is onvermijdelijk. Controleer daarom maandelijks jouw website op zogenaamde 'broken links'. Je kunt dit doen door gebruikt te maken van de Google Chrome extensie 'Check My Links'.

Tool waarmee je gebroken links kan checken

Check My Links voorbeeld