Virtual Reality, leuke gimmick of krachtige marketing tool?

Virtual Reality, leuke gimmick of krachtige marketing tool?

Alhoewel de meeste Virtual Reality systemen zoals de Oculus Rift en de HTC Vive nog steeds enkele honderden euro’s kosten en er niet een enorm groot aanbod aan VR applicaties is, komt Virtual Reality toch langzaam steeds meer van de grond.

Voor bijvoorbeeld de HTC Vive en Oculus Rift worden redelijk nieuwe (en vooral krachtige) videokaarten aangeraden wat voor de meeste consumenten nog eens boven op de prijs van de VR bril zelf komt. De meeste van deze videokaarten kosten minimaal 300/400 euro. Er vanuitgaande dat de rest van de PC geen upgrade nodig heeft om alles soepel te draaien, kom je toch al snel op een bedrag van minimaal 1000 euro.

Alternatieven

Gelukkig zijn er ook goedkopere alternatieven die niet met een dure PC werken maar met bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Zo is er de Google Cardboard welke op een zeer groot aantal telefoons werkt. Voor de Google Cardboard zijn ook enorm veel headsets te vinden van andere uitgevers die compatible zijn met cardboard. Ook is er nog de Samsung Gear VR welke een paar tientjes duurder is dan de gemiddelde Google Cardboard headset. Met de Google Cardboard of Samsung Gear VR krijg je weliswaar een minder hoge kwaliteit dan met je PC, maar voor een fractie van het bedrag is de kwaliteit verassend goed. Door dit soort producten komen steeds meer mensen in aanraking met Virtual Reality. 

Het aantal bedrijven wat actief gebruik maakt van VR is niet heel hoog. YouTube en Facebook bieden bijvoorbeeld wel de mogelijkheid om video’s in 360 graden te bekijken via je VR headset. Alhoewel er wel steeds meer 360 graden video’s geplaatst worden op deze platforms, is het aantal kijkers met een headset aanzienlijk lager dan het aantal kijkers zonder. Een massale inzet van VR is helaas nog ver te zoeken.

WebVR

Op het web komen er echter steeds meer VR toepassingen en content. Van simpele spelletjes tot films. Door middel van de WebVR Javascript API wordt het voor ontwikkelaars ook steeds makkelijker om VR content te creëren. 

Commerciële toepassingen

Er zijn nog genoeg kansen om VR in te zetten als onder andere een marketing tool. Voor een makelaar zou het best interessant kunnen zijn om VR toe te passen. Zo zou je zonder dat er een persoon daadwerkelijk langs hoeft te komen een rondleiding door een huis kunnen geven. Of mensen zelf rond laten kijken in het huis. Dit bespaart reistijd waardoor je meer tijd over houdt voor andere dingen. Er zijn ook al artiesten (o.a. Paul McCartney en Coldplay) die (delen) van een concert in VR hebben opgenomen. Zo sta je vooraan of zelfs op het podium bij het concert zonder dat je naar buiten hoeft te gaan. Ook als reclamekanaal kan VR erg interessant zijn. Zo wordt de gebruiker geprikkeld om mee te doen en in essentie de hoofdrolspeler van het ‘verhaal’ in plaats van een toeschouwer. 


Ondanks dat VR nog geen gemeengoed is, komen er toch reclames in VR. Zo heeft NIKE in 2015 al de bovenstaande reclame gemaakt voor de toen nieuwe ‘hypervenom II’ schoenen. Verschillende bedrijven verdiepen zich steeds verder in VR waardoor er steeds meer en vooral ook interessantere content komt. Het gaat nog wel een tijd duren voordat de consument gewend is aan VR. Tot die tijd kunnen we ons wel zoet houden met de huidige content..