Maak jij al optimaal gebruik van MailChimp?

Maak jij al optimaal gebruik van MailChimp?

Voor het versturen van nieuwsbrieven maken wij en velen met ons graag gebruik van MailChimp. Mede door MailChimp's emailbouwer kan iedereen gemakkelijk nieuwsbrieven maken en versturen. 

De kracht van MailChimp zit echter niet alleen in het simpel maken van een nieuwsbrief, maar er is meer. Onder andere op het gebied van automatisering.

MailChimp schrijft op haar website:

With MailChimp’s marketing automation tools, you can send the right message to the right people at the right time. It’s like having a second brain for your business.

Het is dus mogelijk, door gebruik te maken van features van MailChimp, geautomatiseerd berichten te versturen. Na het configureren hoef je dus zelf bijna niets meer te doen. Dit ontzorgt je bedrijf voor een groot deel!

Hoe het werkt

In de basis werkt MailChimp als volgt. Zodra je een account hebt, creëer je een lijst waarop alle subscribers (dat zijn mensen die zich hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief) op verzameld worden. 

Mensen die zich met hun e-mailadres aanmelden voor de nieuwsbrief op, bijvoorbeeld je website, komen dus op de lijst te staan. Nieuwsbrieven kan je in MailChimp maken en vervolgens sturen naar al deze ontvangers of een selectie daarvan. 

Mogelijkheden MailChimp

Tijdens het maken van een nieuwe nieuwsbrief/e-mail kan je kiezen uit een aantal verschillende soorten mails, namelijk:

  • Reguliere mail
  • Geautomatiseerde mail
  • Platte tekst
  • A/B test

Reguliere mail

De eerste optie die je ziet is de reguliere nieuwsbrief. Dit onderdeel is bij de meeste mensen wel bekend. Hier kan je namelijk een eigen nieuwsbrief of mail ontwerpen en vullen met content. Dit doe je met de emailbouwer zoals in de onderstaande afbeelding wordt weergegeven.

Weergave van de Mailchimp builder

Weergave van de MailChimp emailbouwer

Geautomatiseerde e-mail

Het is in MailChimp mogelijk automatische mails te versturen. Automatische mailtjes zijn opgedeeld in een aantal soorten.

Subscriber activiteiten

Onder subscriber activiteiten bedoelt MailChimp het volgende: zodra mensen zich inschrijven of hun voorkeuren bijwerken wil je ze hoogstwaarschijnlijk automatisch kunnen informeren. Dat kan! Aan de volgende punten kan je e-mailacties koppelen.

  • Welkom nieuwe subscriber
  • Reageren op bijgewerkte informatie van een subscriber 
  • Bedank mensen die zich aanmelden via de MailChimp pop-up form

E-commerce

Onder E-commerce staan alle acties die je kan koppelen op basis van je klant in bijvoorbeeld je webshop.

  • Bedank je klant bij een eerste bestelling
  • Beloon je beste klanten
  • Retarget website bezoekers en stuur een mailtje van iets wat site bezoekers gezien hebben op de site
  • Stuur een reminder mailtje als iemand zijn winkelwagen niet heeft afgerekend en nog heeft open staan
  • Verstuur een e-mail op basis van een eerdere aankoop
  • Stuur een e-mail naar klanten die een tijdje niks hebben gekocht de afgelopen tijd

Data gebaseerd

Op basis van verschillende soorten data, zoals wanneer iemand lid is geworden, kan je acties koppelen. Stuur bijvoorbeeld een bedankje of feliciteer iemand automatisch op zijn of haar verjaardag.

  • Verstuur e-mails gebaseerd op wanneer je subscriber lid is
  • Verstuur e-mails op basis van geboortedatum, feliciteer en beloon iemand op zijn verjaardag bijvoorbeeld met een korting
  • Verstuur e-mails op basis van een specifieke datum
  • Verstuur e-mails op terugkerende datums

API

Als developer zijnde kan je gebruik maken van de 3.0 API. Zo kan je bijvoorbeeld e-mails triggeren op bepaalde momenten of handelingen in je code. Dit geeft je heel veel meer mogelijkheden en vrijheid.

Platte tekst

Met de platte tekst optie creëer je een e-mail zonder vormgeving of afbeeldingen. De e-mail bestaat uit alleen tekst en witruimte.

A/B test

Welke e-mail doet het beter dan de andere? Met A/B tests kan je meten welke e-mail het nu beter doet. Verstuur twee versies en verkrijg op deze manier inzichten zodat je weet wat wel en niet werkt. Zodoende kun je effectiever te werk gaan!

Wat kost MailChimp

Mooi al die features, maar wat kost het? MailChimp is voor altijd gratis tot en met 2.000 subscribers en 12.000 verzonden e-mails per maand. Als je net start heb je hier meer dan voldoende aan. MailChimp biedt ook betaalde varianten voor hogere aantallen. Meer info over de kosten vind je op de website van MailChimp.

Wil jij ervaren hoe wij MailChimp nieuwsbrieven en automatisering hebben ingebouwd op onze website? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.