Je hebt een site! Wat nu?

Je hebt een site! Wat nu?

Je website is opgeleverd en nu gaat het echte werk beginnen. Je moet content gaan schrijven, afbeeldingen posten en vele andere taken uitvoeren. Het is belangrijk om te weten waar je op moet letten en hoe je jouw bezoekers de beste gebruikerservaring kan geven.

Een website staat (of valt) nog steeds door de content die er op staat. Dat is uiteindelijk waarom een bezoeker op jouw website terecht komt. Het is dan ook belangrijk om te zorgen dat jouw content op een overzichtelijke manier te benaderen is. Ook is het belangrijk dat de afbeeldingen niet te groot zijn, maar ook niet te onscherp. Te grote afbeeldingen zorgen voor een langere laadtijd, wat bezoekers kan kosten, terwijl onscherpe afbeeldingen afbreuk doen aan de vormgeving.

Google's tweede resultaten pagina

Seo

Hoe hoger je in de zoekresultaten komt, hoe beter dat is. Uit onderzoek blijkt dat bij meer dan 90% van alle zoekopdrachten bij Google bezoekers niet doorklikken naar de tweede pagina met zoekresultaten. Sterker nog, bij ongeveer 50% van de zoekopdrachten kijkt men niet verder dan de eerste 3 resultaten. Maar hoe kom je nou hoog in de zoekresultaten? In deze blogpost ga ik dat zo uitgebreid mogelijk proberen te vertellen. 

Unieke content

Zoekmachines vinden unieke content erg belangrijk. Als we het over unieke content hebben dan gaat het over de inhoud van een bericht of bijvoorbeeld een product, niet over de menu-structuur, header, footer of eventuele advertenties. Ook gaat het niet over hoe de pagina er visueel uit ziet. Zo kan je bijvoorbeeld drie pagina’s hebben die allemaal een lijst met opsommingen hebben. Zolang de teksten inhoudelijk niet hetzelfde zijn, zien de zoekmachines het als ‘unieke content’.

SEO wise content schrijven

Schrijf niet voor zoekmachines maar voor je bezoekers. Het is belangrijker om een inhoudelijk goede tekst te schrijven dan een tekst die vol staat met sleutelwoorden. Probeer ook niet voor elk sleutelwoord een nieuwe pagina aan te maken als het binnen hetzelfde onderwerp valt.

Veel content of lange teksten wil niet zeggen dat je een betere positie krijgt. Je hoeft ook niet steeds hetzelfde sleutelwoord te gebruiken. Je kan synoniemen gebruiken in je tekst. Zo hoef je niet steeds terug te vallen op je sleutelwoord en krijg je een wat vloeiendere tekst. Als je tekst bijvoorbeeld over auto’s gaat, hoef je niet steeds het woord ‘auto’ te gebruiken, je zou ook ‘wagen’, ‘voertuig’ of ‘bolide’ kunnen gebruiken. Zorg ook dat je regelmatig nieuwe content toevoegt. Zoekmachines ranken websites die regelmatig nieuwe content publiceren over het algemeen hoger dan websites die dit niet doen.

Afbeelding optimalisatie

Een foto van een gemiddelde camera is al snel enkele MB’s groot. Ervan uitgaande dat de gemiddelde internetsnelheid in Nederland rond de 1,5 MB per seconde ligt, kan het dus al een paar seconde duren voordat er überhaupt één afbeelding is geladen wanneer je de afbeelding uit je camera één op één zou overnemen en direct op je website zou plaatsen. Meestal hebben websites meerdere afbeeldingen waardoor die tijd nog meer toe zou nemen, om nog maar niet te spreken over mobiele gebruikers… Het is daarom erg belangrijk dat de afbeelding wordt bijgesneden en eventueel wordt geoptimaliseerd voordat je deze op je website plaatst. Het bevordert de laadtijden. Ook laadtijden hebben een impact op je positie in de zoekresultaten. Een handige tool om afbeeldingen te optimaliseren is bijvoorbeeld tinypng.

Menu’s en content

Het is belangrijk om een overzichtelijke menu structuur te hebben. De meeste websites hebben het hoofdmenu bovenaan op de pagina staan, zodat deze snel en makkelijk te vinden is. In het hoofdmenu zou op zijn minst een link naar 'home', de ‘over ons’ pagina en de ‘contact’ pagina moeten zitten. Er zouden niet te veel items in het hoofdmenu moeten staan. Het beste is om niet meer dan 7 items in het hoofdmenu te hebben. Ook beginnen veel websites met de ‘home’ of ‘over ons’ pagina en eindigen ze het menu met contact. Vermijd format-gebaseerde menu’s. Menu’s met ‘foto’s’ of ‘video’s’ zullen niet veel bezoekers helpen. De meeste bezoekers zullen op zoek zijn naar een bepaald product of informatie, niet naar de manier waarop het product of de informatie wordt weergegeven.

Dropdowns

Probeer Dropdown menu’s te voorkomen, vooral de multi-level dropdown menu’s. Hierdoor kunnen bezoekers niet alleen eventuele belangrijke pagina’s compleet overslaan, een groot deel van de mensen vindt dropdown menu’s vervelend of niet fijn werken. Dit komt omdat we sneller lezen dan dat we de muis kunnen bewegen. Op het moment dat de bezoeker heeft besloten waar hij/zij op wilt klikken geef je nog meer opties, wat weer voor afleiding en oponthoud zorgt.  

Afsluiting

Onthoud dat niet alle aanpassingen en verbeteringen direct zichtbaar zullen zijn in zoekmachines. Sommige aanpassingen zullen zich op ten duur pas te gelde maken in bijvoorbeeld conversie of in de zoekresultaten.