Waar willen we naartoe met het product en hoe komen we daar? Deze vragen beantwoorden we in de strategische fase. Samen met de opdrachtgever stellen we doelen vast in enkele strategische sessies.
Doelen zetten we om in KPI's, zodat we deze kunnen gebruiken als meetindicatoren.
Doelstellingen bepalen
Om doelstellingen te kunnen bepalen, willen we allereerst onze opdrachtgever leren kennen.
We vertellen natuurlijk graag over onszelf en over de projecten die we hebben gedaan, maar vinden het essentieel om onze opdrachtgever door en door te kennen. We geven er dan ook de voorkeur aan om bij hen op bezoek te gaan om de werkvloer te zien en te ervaren.
Samen gaan we in gesprek om doelstellingen vast te leggen en hier KPI's aan te verbinden. Zo kunnen we meten of we doelstellingen behalen en welke acties nodig zijn om nog betere resultaten te behalen.
Doelgroep vaststellen met persona's
Door het inzetten van persona's die gebaseerd zijn op de doelgroep, kunnen we ons maximaal inleven in de wensen en behoeften van de eindgebruikers.
Persona's zijn fictieve personen die de doelgroep vertegenwoordigen. Elke persona heeft zijn eigen eigenschappen, zoals geslacht, leeftijd en interessegebieden. Met persona's wordt het inleven in de uiteindelijke doelgroep een stuk gemakkelijker en realistischer.
Conceptvorming
Wanneer doelstellingen, KPI's en de doelgroep zijn vastgesteld, kunnen we een concept uitwerken. Het concept wordt uitgewerkt in de vorm van een design. Het design wordt daarna omgezet naar een eerste low en/of high fidelity prototype.
Low fidelity prototype
Deze vorm van prototyping is enkel en alleen uitgewerkt op 'papier'. Hierbij bevat elke vel papier een scherm. Een persoon speelt hierbij als computer en de ander als gebruiker, waarbij click worden gesimuleerd.
High fidelity prototype
High fidelity prototyping gaat een stuk verder. Hierbij wordt er een clickable prototype gebouwd waarbij met simulators op een computer, smartphone of tablet daadwerkelijk door de applicatie kan worden genavigeerd. Men krijgt hierbij een goed beeld van hoe de applicatiestructuur in elkaar steekt en hoe de navigatie werkt.
Design en development
Na het afronden van de conceptfase, kan worden gestart met het verder uitwerken van de grafische ontwerpen en de daadwerkelijke bouw van de applicatie.