Bij het schrijven van artikelen zoals blogposts verwerk je, hopelijk bewust, keywords die gericht zijn op je beoogde doelgroep. 

Bij het verdiepen in SEO, kom je al snel de termen short & long tail tegen. Het verschil tussen beide is gemakkelijk te vergelijken met een korte en een langere zoekopdracht. Deze laatste is een meer detailleerde zoekopdracht.

Voorbeeld

Stel dat je als fietsenmaker een website hebt en daarop een pagina wilt hebben die gaat over fietsonderhoud. Wat ga je schrijven? Hoe denk je dat mensen zullen gaan zoeken en jouw webpagina gaan vinden? Hieronder zal het verschil tussen de short & long tail duidelijker worden.

Short tail

Een short tail zoekopdracht in dit voorbeeld is 'fietsonderhoud'. Dit is wellicht een zoekwoord waar veel mensen aan denken wanneer zij zoeken naar fietsonderhoud. Wat ook zo is natuurlijk maar een potentiële websitebezoeker kan de zoekopdracht nog specifieker maken. Dit is waar long tail in beeld komt.

Long tail

Een long tail zoekopdracht in dit voorbeeld is 'fietsonderhoud in Zoetermeer en omgeving'. Dit is al een stuk specifieker en de hoeveelheid zoekresultaten dat voldoet aan de zoekopdracht is lager. Er is hier dus sprake van minder online 'concurrentie'.

Conclusie

Het kan lonen website-artikelen te schrijven die vooral gericht zijn op de long tail zoekopdrachten. Er is hier namelijk minder online concurrentie van toepassing en de relevantie voor de bezoeker kan groter zijn.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!